Spis Treści
Bycie “eko” nie kojarzy się w żaden sposób z luksusami, artystycznym spełnieniem czy możliwością zarobku. Tymczasem wśród eko-haseł znajduje się stosunkowo mało znane pojęcie upcyklingu, które jednak bardzo często, choć nieświadomie, wprowadzamy w życie. Czym jest upcykling i czy zero waste może mieć luksusowe oblicze?
Co to jest upcycling?
“Eko” to dziś coś więcej niż moda – coraz częściej staje się naszym sposobem na życie. W dodatku wybieranym świadomie. Takie pojęcia, jak recykling, zero waste, ochrona środowiska naturalnego czy segregacja śmieci nie są już niezrozumiałymi sloganami, a sposobem życia większości z nas. Wśród nich swoje miejsce ma także upcykling.
Upcycling (upcykling) to powtórne przetwarzanie produkowanych odpadów, dzięki któremu powstają pełnowartościowe produkty o znacznie wyższej wartości niż przetwarzane surowce. Z upcyklingu świadomie lub mniej świadomie korzystamy już od dłuższego czasu, produkując meble ogrodowe z europalet, tworząc dzieła sztuki z odpadów, czy szyjąc nowe, niepowtarzalne ubrania z pozostałości materiałów lub starych ubrań. Z upcyklingiem na co dzień mają do czynienia mieszkańcy uboższych krajów – dzięki przetwarzaniu odpadów i tworzeniu z nich niezbędnych do życia przedmiotów poprawiają swój komfort życia.
Hasło “upcycling” pojawiło się w 1994 roku, w wywiadzie prasowym z niemieckim architektem wnętrz Reinerem Plizem. Od tamtego czasu pozwala nam na nowo odkrywać oblicza zero waste i jeszcze bardziej dbać o planetę.
Upcykling w modzie – jak robią to legendy świata mody?
Upcykling znalazł swoje miejsce także w świecie mody. Niezwykle chętnie sięgają po niego najwięksi modowi gracze, a efekty ich starań przechodzą najśmielsze oczekiwania. Upcykling szczególnie popularny stał się w czasach pandemicznych, gdy narzucone przez państwa ograniczenia utrudniają zdobywanie nowych materiałów. Dzięki temu projektanci mody zwracają się ku materiałom, które zalegają w pracowniach. Co ciekawe, dawniej nadmiar materiałów oraz nadmiary produkcyjne były palone lub wyrzucane, a ta nieeoklogiczna, szokująca praktyka luksusowych marek szczególnie mocno oburzała coraz większe grono świadomych klientów.
Do marek, które wykorzystują odpady produkcyjne i nadmiary magazynowe, należą przede wszystkim Miu Miu, Balenciaga, Marine Serre czy Duran Lantink. Ten ostatni w procesie twórczym wykorzystuje niesprzedane ubrania takich domów mody jak Prada, Off-White czy Gucci o z powodzeniem szyje z nich nowe, wysokojakościowe ubrania, cieszące się ogromnym zainteresowaniem ze strony konsumentów.
Dlaczego ubrania z upcyklingu są takie wyjątkowe? Rabarbar Zero Waste
Na upcyklingu odzieżowym zyskuje nie tylko nasza planeta i ekologiczna świadomość świata. Odzież szyta ze skrawków materiałów, nadmiarów produkcyjnych i starych ubrań ma także wyjątkową wartość kolekcjonerską, ponieważ nie jest produkowana taśmowo. Nie znajdziesz więc nigdy dwóch takich samych sukienek, tych samych koszul damskich czy spodni, a każde ubranie będzie jedyne w swoim rodzaju. Ekskluzywność odzieży z upcyklingu sprawia więc, że wzrasta wartość poszczególnych projektów, a przez to i popyt na nie.
Świadomość ekologiczna oraz brak zgody na marnotrawstwo materiałów to także idee, które przyświecają marce Bialcon. W ten sposób powstała wyjątkowa linia Rabarbar Zero Waste, która jest kwintesencją wysokiej jakości odzieży i troski o planetę. Ubrania Rabarbar Zero Waste to ubrania z duszą, powstające z resztek produkcyjnych oraz niewykorzystanych próbek tkanin. Każdy projekt jest unikatowy, jedyny w swoim rodzaju, a dobór wzorów, kolorów i materiałów sprawiają, że nietrudno jest zakochać się w tych projektach od pierwszego wejrzenia.
Szukasz oryginalnych, wysokojakościowych ubrań, które szyte są z troską o środowisko naturalne? Znajdziesz je na Bialcon.pl i w sklepach stacjonarnych marki.